Duncan tog en ny tredjeplats

Tack vare sin tredjeplats idag seglar Duncan upp på en bronsplats i mästerskapet.

– Vi är bästa BMW-team idag och vi är bästa BMW-team i mästerskapet. Det är jag nöjd med, säger Dick.

Västkustloppet gav SM-poäng till en del förare som tidigare inte funnits med i SM-ställningen. Det gör å andra sidan att flera av de tagit poäng tidigare blev utan idag: Robin, Richard Göransson, Tomas Engström, Fredrik Ekblom, Dave Björk och Johan Stureson.

De tolv poäng som Robin har sedan tidigare räcker till en sjunde plats i mästerskapet. Han har dessutom bara sex poäng upp till andra plats.

– Idag är det ingen tröst att komma i mål. Vi hade ett bra resultat på G, men bilen började misstända, konstaterar Robin besviket.

Han låg länge i rygg på Duncan, och de två var starka ihop. Men något varv innan Duncan gick i depå för att byta däck började den gulsvarta BMW:n misstända.

– Sedan bara ökade det och jag hade inte en chans att hänga med i Duncans tempo.

Nästa race körs på Våler och det blir en ny bekantskap för Robin som aldrig tävlat där tidigare. Det har inte Duncan heller, men han åker till Mexico och WTCC istället för till norska Våler.

Resultat Falkenberg

1.Thed Björk, Audi
2. Robert Dahlgren, Volvo
3. Duncan Huisman, BMW
4. Jan ”Flsh” Nilsson, BMW
5. Alexander Storckenfeldt, Volvo
6. Mattias Andersson, Alfa Romeo
7. Calle Rosenblad, BMW
8. Stefan Söderberg, Peugeot
9. Tommy Kristoffersson, Audi
10. Richard Göransson, BMW
11. Robin Rudholm, BMW

Mästerskapsställningen:

1. Thed Björk, Audi, 28 p
2. Robert Dahlgren, Volvo 18
3. Duncan Huisman,BMW 17
4. Richard Göransson, BMW 14
4. Tomas Engström, Honda 14
6. Fredrik Ekblom, Audi 13
7. Robin Rudholm, BMW, 12
8. Dave Björk, BMW, 9
9. Johan Stureson,Peugeot, 7
10. Jan Nilsson, BMW, 5

En hel läktare hejar på WCR

Rakt över banan, från pitbox sett, har WestCoast Racing sitt cateringtält. Dit har merparten av dagens 250 gäster redan anlänt. Några har också varit ute på sponsoråkning på banan. Andra bara tittar runt och myser. Spända inför dagens race.

Veirons vänner – ett gäng på fyra – är på plats för att följa Robin. Per Jünke (Crawford), Per-Anders Kroon (Belid AB) och Lennart Nordin (Eton Shirts) kommer från Borås (Robins hemstad) medan Dick Hallgren är från Mölndag (Hammars Lighting).

– Vi har en träff per år. Förr träffades vi alltid på Båstad Classic Car – men den utställningen är nedlagd, berättar Per Jünke.

– Men vi i Veirons vänner, vi består!

Crawford, som är en samarbetspartner till Robin, har kunder med sin till Falkenbergs Motorbana.

– Vi har nog ett 15-tal kunder här, säger Per Jünke.

Eton Shirts var med och stöttade Niklas Lovén då han körde för WestCoast Racing i STCC 2004. Nu hoppas de förstås att Robin ska ha en framgångsrik dag.

Ute på gridshow hejade en kvartett från MODUL-SYSTEM, amarbetspartner till Duncan och hans bil.

– Vi vinner! Eller möjligen blir vi tvåa, sa Carina Nilsson.

Solen gassar otroligt på alla våra gäster som fyller en hel läktare. Varmt kommer det också att bli för Robin och Duncan – cirka 70 grader i bilarna! Tala om het arbetsplats under de 50 varven. Faktum är att den lufttillförsel förarna har är ett 5 x 2,5 centimeter stort hål vid backspegeln. På all övrig plåt värmer solen.

Troligt elfel i Robins bil

Warm up-en är avklarad och Duncan är jättenöjd med bilen efter de ändringar som teamet gjort på bilen sedan gårdagen. Robins bil ska däremot synas i sömmarna, troligen har han ett elfel för bilen gick inte för fullt nu på morgonen.

Det är klarblå himmel och det kommer att bli riktigt hett. Tidsschemat ser ut som så att nu har STCC-förarna paus till 11.00 då det är sponsorkör. Sedan är det gridshow 14.10 och direkt därefter börjar racet 15.00.

Nytt för helgen är att Daniel har krängt på sig overallen för att ta en plats bland däckbytarna. Han ska skifta vänster fram när det blir så dags.

– Det ska bli kul, säger han och torkar svetten ur pannan.

Han har aldrig gjort det tidigare.

– Och inte tränat tillräckligt heller, säger han med ett leende.

Men ångrar sig omedelbart:

– Jodå! DET ska inte vara några problem.

Det är förstås fortsatt tätt både tidsmässigt och mellan bilarna på banan.

– Det kommer att bli ett mycket spännande race. Och som vanligt kan allt hända, så förhoppningsvis går det vår väg idag istället, säger Robin och syftar på gårdagens kval då både han och Duncan hamnade precis utanför Super Pole.

– Hade vi bara haft lite mera tur med trafiken hade vi varit där. Men det var väl våran tur att hamna utanför, och det viktiga är att vi är med idag istället, konstaterar Robin.

Precis utanför Super Pole

WestCoast Racing fick inte till det i dagens Super Pole. Robin slutade nia och Duncan tia, precis utanför Super Pole.
– Klart jag är besviken. Det är man alltid om man inte är i topp – och det är det vi är här för att vara, säger Dick.

Även Duncan låter uppgiven inledningsvis:
– Bilen var bättre än vad resultatet säger, men det var tätt och jag lyckades inte få något fritt varv med nya däck. Förargligt!
– Men nu är det som det är. Kan vi bara hålla oss utanför en eventuell startsmäll i morgon kan allting hända, fortsätter Duncan.

Snabbast, och därmed i pole position i morgon, var Robert Dahlgren. Bredvid sig har ”Robban” Thed Björk och i andra ledet står Fredrik Ekblom och Richard Göransson. WestCoast Racing startar först i femte led!
– Jag fattar inte hur vi kan bli nia och tia. Det är hur långt bort som helst, känns det som just nu, suckar Dick.
– Öken, det är vad det är. Men det är en ny dag i morgon och som vanligt kan precis allting hända när det väl är race, fortsätter han.

Resultat Super Pole:
Robert Dahlgren 45,699
Thed Björk 45,703
Fredrik Ekblom 45,852
Richard Göransson 45,924
Jan Nilsson 45,983
Calle Rosenblad 46,002
Tommy Kristoffersson 46,006
Tomas Engström 46,320

Laddar med shopping och Jetski

Någon baddag ute vid Tylösand blev det inte idag för Duncan.
– Synd, för jag gillar att bada. Nu går vi runt på stan och tittar, och shoppar lite, säger Duncan.
Han tillbringar tiden mellan onsdagens test och helgens tävling i Halmstad tillsammans med sin flickvän Bianca.
– Fast jag hoppas komma iväg och åka lite Jetski med Robin!

Det är nämligen så Robin laddar upp, med Jetski.
– Jag körde min Jetski för sjätte gången igår, så jag har lite kvar att lära. Men det är jättekul, säger Robin.
Hans föräldrar har sedan många år ett sommarhus i Träslövsläge i Varberg. Det är där Robin befinner sig nu, om han inte är ute och far på vågorna förstås.

En av de värsta konkurrenterna i STCC är också på plats: Richard Göransson.
– Han är definitivt en av de förare man vill slå, men också en av dem jag anser är en god vän, säger Robin.
De lärde känna varandra redan då de ”slogs” på gokartbanorna, och Richard har vid flera tillfällen bott på en madrass hos Robin – då de båda tävlade i England.
– Det är inte många jag vågar lita på, men Richard är ett undantag. Fast på banan är vi förstås rivaler!

Ut till dessa två önskar sig också Duncan.
– Jag ringde Robin men fick inte tag på honom. Men jag ska ringa igen, löd Duncans budskap vid lunchtid.
– Det är fantastiskt att STCC-förarna kan umgås och göra annat. Alla är så avslappnade och öppna. Det är ovanligt. Så är det inte i WTCC kan jag säga, fortsätter Duncan.

WestCoast Racings holländske förare har nu kört på samtliga svenska STCC-banor.
– Tja, vad ska jag säga… De är utmanande, men knappast som Formel 1-banorna, säger Duncan med ett skratt.
Han använder gärna ordet ”nice” om banorna.
– Lite gammeldags kanske, och vissa kurvor är på gränsen säkerhetsmässigt. Om du går av kan det bli stora krascher, menar han.

I onsdags var Duncan för första gången på Falkenberg Motorbana som bara mäter drygt 1850 meter.
– Första böjen är en aning för trång, men kurvorna 3, 4 och 5 är ”nice”, säger han.
Under onsdagseftermiddagen var han bästa BMW-förare.
– Jag ser verkligen fram emot helgen. Det är ett tufft mästerskap och därför så roligt och utmanande, säger Duncan.
Han kommer att ha tio kilo extravikt i bilen på grund av tredjeplatsen på Mantorp. Robin, som var tvåa då, kommer att ha 15 kilo extra.