Trevlig midsommar!

Idag är dagen som ska njutas, bara njutas – med tradtionsenliga tilltugg som sill och nubbe. Jordgubbar är heller inte fel. Stresslöst, grönt – och förhoppningsvis regnfritt.

Hur ska du fira midsommar, Dick?
-Vi skulle ha varit kvar nere i Frankrike, men bilade hem ett par dagar tidigare. Så vi firar som vanligt med samma gamla kompisar som har jämngamla ungar med Jennifer och Emma. Med sillunch.
– Vi går till ett ställe i närheten här i Söndrum (i Halmstad).

Blir det någon dans kring midsommarstången?
– Nja, om Jennifer vill och drar med mig så blir det väl så…

Favoritsill?
– Skagensill och senapsill.

Favoritnubbe?
– Linjeakvavit. Det är en norsk nubbe som lagrats ett varv runt jorden.
– Det är i alla fall så det har sagts mig att den kom till. Det var en båt med sprit som gick någon linje, och som skulle lämna av spritflaskan någonstans men det blev inte av. Så när de kom tillbaka efter ett varv runt jorden hade den lagrats och döptes till Linjeakvavit.
– Fast nu är väl det fel förstås och jag får hundratals mejl som talar om för mig att jag har fel…

Antal?
– Nubbar? OJ! Jag vet inte. Det beror sig på hur goa o glada vännerna är! Snaps är ingenting man dricker själv.

STCC då, hur ser du på fortsättningen?
– Vi avslutade bra inför sommaruppehållet och jag ser fram emot Falkenbergsracet. Det är vår hemmabana och vi ska ha aktiviteter med partners. Det är alltid roligt där och en positiv stämning.
– Fast de gjorde ett jättebra jobb på Mantorp också, det var snyggt och prydligt. Det syntes att de legat i som bara den, det ska de ha all heder av!

Men först är det midsommar. Trevlig sådan!

Glöm inte Race 22.30

Missa inte kvällens Race-program från helgens STCC-tävling på Mantorp kl 22.30 på SVT 2.
Efter den andra deltävling (i Karlskoga) var det 570 000 tittare som följde svensk kungaklass i racing under ledning av programledaren Johan Thorén.
På Mantorp igår var det 10980 personer på plats utefter banan.

Den här gången har vi all anledning att njuta över Robins och Duncans körning. Obesvärade av andra konkurrenter kunde de fullfölja racet.
Men det var många andra som fick bryta – endast hälften av de 22 startande fick se målflaggan. Av dessa elva var två privatförare. Allra värst drabbades team Flash Engineering med två motorras och en fruktansvärd avåkning där uppgifter hävdar att det enda som är helt på bilen är bakvingen.

Det finns med andra ord all anledning att glädjas över de fina placeringar som Robin och Duncan erövrade! Och som gav sköna SM-poäng.
Bilden visar Duncans glädje över att få sitt första exemplar av det specialdesignade STCC-priset.
Han har förstås redan lämnat Sverige för snabbt byte i Amsterdam, med vidare destination Budapest. Sedan far han vidare till Brasilien och WTCC. Sedan kommer han till Falkenberg innan det bär iväg till Brasilien.
– Det är inte så glamoröst som det låter. Jag ser mest flygplatser, hotellrum och banor, säger Duncan.

Besök också våra förares hemsidor: www.robinrudholm.com ochwww.duncanhuisman.com.

Robin tvåa och Duncan trea!

Tättrion fick inte med sig många poäng från Mantorp. Det betyder att Robin bara har sex poäng upp till ledande Thed Björk från sin femteplats. Duncan är sexa i SM, sju poäng från ledningen.

Richard Göransson stod pole och han ledde från start till mål. Men längre bak i fältet var det händelserikt. Tomas Engström, tvåa i SM innan start, fick en knuff och for ut i sandlådan redan i första sväng. Åtminstone en av Volvobilarna fick sig en törn, möjligen båda, för de stod snart  övertäckte i depån båda två. Och Edward Sandström gjorde en avåkning i den högre skolan för flygkonst, och därmed var han borta.
Thed fick problem med sitt avgassystem och dalade genom fältet.

Samtidigt jagade tättrion runt, runt på Mantorp. Duncan var den som först gick in för att byta däck – sina båda högra däck. Det blev dagens fjärde snabbaste däckbytartid.
– DET var roligt att höra. Och jag kan säga att det känns mycket bättre idag, säger Niklas och viftar med de fyra orangefärgade stripparna.

Nästa in för att byta däck var Richard, och han kom återigen ut i ledning. Robins byte gick inte helt perfekt, en mutter fastnade i maskinen.
– Killarna har gjort en mycket gott arbete i depån. Jag var heller aldrig orolig för att det inte skulle gå bra. Att en mutter kärvar är sånt som händer, säger Dick.

Preliminärt Resultat:
1) Richard Göransson, BMW
2) Robin Rudholm, BMW
3) Duncan Huisman, BMW
4) Fredrik Ekblom, Audi
5) Tommy Kristoffersson, Audi
6) David Björk, BMW
7) Thed Björk, Audi
8) Joakim Frid, BMW
9) Stefan Söderberg, Peugeot
10) Christer Gellerstedt, BMW

Preliminär SM-tabell:
1) Thed Björk  10+6+2 18
2) Tomas Engström 6+8+0 14
2) Richard Göransson 4+0+10 14
4) Fredrik Ekblom 8+0+5 13
5) Robin Rudholm 0+4+8 12
6) Duncan Huisman 5+0+6 11
7) Robert Dahlgren 0+10+0 10
8) David Björk  3+3+3 9
9) Johan Stureson 2+5+0 7
10 Jan Nilsson  1+2+0 3

Vår protest gick igenom

Molnigt och alldeles lagom varmt. Dessutom gick den protest som vi och KMS lämnade in igenom, så att tiderna från kvalet ligger till grund för dagens startuppställning.
Enda orosmolnet var oljefläcken i morse under Robins bil. Det visade sig vara en sprucken stötdämpare fram, och någon i reserv av rätt typ fanns inte i närheten.
– Men det har vi löst. Det sitter en ny på plats, säger Daniel.

Annars är allt som vanligt efter en gårdagseftermiddag med upprörda känslor.
– Vi fattade ingenting. Så du kan gissa hur vi kände det, säger Felix.
När Duncan satte sitt snabbaste varv igår blev det gulflagg – men först efter att han passerat just den delen av banan. Alltså fick han ögonkontakt med den gula flaggan först varvet efter, och då noterades han för 13:e bästa tid.
– Klart vi hade koll på det, säger Daniel.

Dick travade raka vägen till domarna, vilket också KMS gjorde eftersom Thed råkade ut för samma sak.
– Först sa domarna att vi hade fel, men sedan ändrade de sig när de insåg att vi hade rätt. Så hade de lugnat sig en stund hade vi kunnat köra Super Pole, säger Daniel.

Robin startar bredvid Richard i första startled, med Duncan på tredje plats.
– Det är strålande kört av Duncan. Han är på Mantorp för första gången någonsin, men det märks verkligen inte, konstaterar Daniel.
Men så är han också nyligen kontrakterad för att köra resterande race i WTCC – VM.

Klockan 15.00 är det dags för start, och ska man våga sig på en försiktig gissning så känns det i luften som om det är vår tur idag…
Följ den spännande fortsättningen här på www.westcoastracing.se

Duncans bästa kvaltid ströks

Någon körde av, det blev gulflagg och kvaltider som ströks. Så helt plötsligt var Duncan utanför Super Pole-gänget.
– För djävligt! Här är vi snabbast dagen igenom och så gör de så här!

Istället fick Stureson Duncans plats i Super Pole, och Dick travade raka vägen till domartornet och protesterade.
– Det blev ett kaotiskt kval. De tider som presenterades räknades inte. Klart man blir förbannad!

Robin halkade ner även han, trots att han var den ende i täten som presterade flera 1.21-tider. Efter gulflagg ströks hans främsta tid och han fick starta näst sist i Super Pole. Siste man – Richard Göransson – är den som startar i Pole i morgon. Robin kommer att stå i fjärde rutan.
– Jag fick inte ett helt perfekt varv, men vi är starka i en full racedistans så jag ser verkligen fram emot morgondagen, säger Robin.

Oturen fortsätter att grina rakt i ansiktet på Duncan. Istället för en plats bland de främsta står han nu i trettonde rutan, typ.
– Han kommer att klättra, men det är alldeles galet när vi ett tag var etta och tvåa med våra båda förare, muttrar Dick.
En liten tröst är att varken ledande Thed Björk, tvåan Tomas Engström eller trean Robban Dahlgren finns med i de fyra främsta startleden.

Super Pole:
1) Richard Göransson   1.21,453
2) Carl Rosenblad    1.21,538
3) Fredrik Ekblom    1.21,613
4) Robin Rudholm    1.21,659
5) Tommy Kristoffersson 1.21,823
6) Edward Sandström    1.21,853
7) Johan Stureson    1.22,012
8) David Björk    1.22,632

Prel slutresultat, Kval STCC:
1) Richard Göransson, BMW,  1.21,346
2) Robin Rudholm, BMW,   1.21,488
3) Tommy Kristoffersson, Audi,  1.21,874
4) Fredrik Ekblom, Audi,  1.21,903
5) Carl Rosenblad, BMW,  1.21,925
6) David Björk, BMW,   1.21,939
7) Johan Stureson, Peugeot,  1.22,121
8) Edward Sandström, BMW,  1.22,136

Kvalresultat kl. 16.00:
1) Robin Rudholm   1:27.877
2) Edward Sandström   1:21.341 +0.276
3) Richard Göransson   1:21.346  +0.281
4) Duncan Huisman    1:21.635 +0.570
5) Carl Rosenblad   1:21.708 +0.643
6) Tommy Kristoffersson    1:21.806 +0.741
7) Fredrik Ekblom    1:21.903 +0.838
8) David Björk   1:21.939 +0.874
9) Tomas Engström   1:22.014 +0.949
10) Thed Björk   1:22.033 +0.968
11) Johan Stureson   1:22.121 +1.056
12) Stefan Söderberg    1:24.821 1:22.389 +1.324
13) Robert Dahlgren   1:22.401 1:22.401 +1.336
14) Alexander Storckenfeldt   1:22.978 1:22.879 +1.814
15) Joakim Frid    1:23.218 1:22.993 +1.928
16) Nicklas Karlsson    1:23.315 1:23.014 +1.949
17) Tobias Tegelby   1:25.774 1:25.098 +4.033
18) Christer Gellerstedt   1:35.759 1:31.329 +10.264
19) Jan Nilsson  1:36.146 1:36.146 +15.081
20) Hans Simonsson   0.000
21) Tobias Johansson  0.000
22) Mattias Andersson   0.000