Viktigt med mental träning…

Robin har lagt ner mycket möda på att träna sig själv under vintern och våren. Och då talar vi inte gym och löprundor, utan mentalt. Det gäller att kunna tackla motgångar, och den senaste tiden har han fått anledning att praktisera sina lärdomar. Igår skrev han också ett fax till däckbytarna.

– Det kändes härligt att kunna skriva att jag verkligen ser fram emot att ha de vid min sida på Mantorp. Särskilt då stripdragaren – för han kommer att vara mycket snabb i framtiden, lita på det! konstaterar Robin.
Att han själv varit i klar ledning i de två race som körts hittills är mer än han vågat hoppats på.
– Det är så mycket som spelar in för att man ska känna sig komfortabel, säger Robin.
– Teamet är hur bra som helst. Kan jag förbättra körningen och de depåstoppet då är vi klara segeraspiranter.

Det finns annat också som är positivt: inget team slår WestCoast Racing och Robin på fingrarna när det gäller utrymme i media. Närkontakten på Knutstorp berörde alla på något vis, inklusive journalisterna. Liksom depåstoppet i Karlskoga.
– Givetvis är det bra när vi och våra samarbetspartners syns. Ur den aspekten är vi mer än nöjda med tanke på hur osäkert allting var innan säsongen, säger Robin.

Robin använder gärna samma uttryck som Dick: WestCoast Racing har nio rätt av tio i dagsläget.
– Det är det inget annat team som har, säger Robin.
Skillnaden är att några av de har rätt på depåstoppet, där WCR har sin bock i kanten.
– Det är viktigt att vi samlar kraft och tar det positiva med oss framåt! Jag har aldrig trivts så bra som nu, så fokuserar vi på det som är bra och reder ut det andra kommer vi att ha alla rätt.
– Räkna redan nu med att jag ser fram emot Mantorp, säger Robin.

”Bara” nio rätt av tio

– Vi hade segern i en ask…
Karlskoga och andra racet i 2006 års STCC blev en helg att glömma så fort som möjligt. Att lära av misstagen och gå vidare.
– Bra är när vi har alla tio rätt. Nu har vi ”bara” nio rätt och sista tian måste också sitta där, säger Dick.

Robin kom från ingenstans i vintras – känns det som. Han hade själv endast små förhoppningar om att få en kvalificerad styrning när WestCoast Racing helt plötsligt stod utan förare.
– Robin gör ett fantastiskt jobb. Jag rankar honom riktigt högt efter vad han presterat i de här två racen. Så fokuserad och kan leverera så bra, säger Dick.
Och konstaterar i samma andetag:
– Det är därför det blir ännu mer frustrerande med en sådan dålig helg.

Robin tog sig till Super Pole, och där klämde han till med näst bästa tid!
– Helt suveränt! Egentligen är det inte vår grej, men han gjorde det ändå, konstaterar Dick.
När det var dags för start gick en drivaxel på Duncans bil redan under uppvärmningsvarvet. Sedan låg Robin i ledning då han tvingas gå in i depån igen – för att ta bort ena remsan som indikerar att bilen varit inne för däckbyte.
– Hela teamet var stressat och vi gjorde ett dåligt däckstopp, konstaterar Dick.

Efter andra depåbesöket for Robins seger all världens väg, och blev till en femteplats.
– Värsta helgen jag haft i WestCoast Racing. Jag tror det i alla fall, fortsätter Dick.
För att få vara ifred, smälta bedrövelsen och tänka framåt stängde han av telefonen. Först på tisdagen svarade han igen, och då samlades alla föra att summera den gångna helgen. Det är viktigt att gå vidare. Att få alla tio rätt, och det till Mantorp den 18 juni då nästa race körs.
– Tidigare har vi fokuserat på att bilen ska gå fort, men idag är depåstoppet lika viktigt.
– Vi måste träna mer, och det i en miljö som ger mycket puls, säger Dick.

Resultat, STCC Karlskoga:
1) Robert Dahlgren, Volvo
2) Tomas Engström, Honda
3) Thed Björk, Audi
4) Johan Stureson, Peugeot
5) Robin Rudholm, BMW
6) David Björk, BMW
7) Jan ”Flash” Nilsson, BMW
8) Nicklas Karlsson, Opel
9) Alexander Storckenfeldt, Volvo
10) Fredrik Ekblom, Audi
11) Carl Rosenblad, BMW
12) Tommy Kristoffersson, Audi
13) Richard Göransson, BMW

WCR sjuder av revanschlust

Det talas om revanschlystnad i STCC.

– Visst är det så. Vi ledde nästan hela premiärracet och självklart är det seger som räknas på Karlskoga, säger Dick.

Med de senaste två årens totalsegrar i bagaget vet han vad det innebär att vinna. Förra året vann WestCoast Racing dubbelt i premiären på Knutstorp, den här gången Audi.

– Det är kort mellan glädje och besvikelse i racing, det vet alla, konstaterar Jönsson Wigroth.

Något teamet fick erfara när Robin fick hjälp av banan när det bara återstod ett par kurvor.

Sedan dess har WCR hårdtränat däckstopp hemma i Halmstad för att sänka tiden i depån för förarna Duncan och Robin.

– Vi safade lite för mycket förra gången. Hade vi varit snabbare i depån hade vi inte släppt fram Audi så nära Robin, menar teamchefen.

– Och då hade vi vunnit med Robin.

Därför är det ett superladdat gäng som anländer från Västkusten till Karlskoga och Gelleråsen.

– Absolut. Vi är där för att hämta så många poäng som möjligt. Nollor i protokollet ger ingen slutseger, säger Dick.

Grattis till de 42 åren!

Grattis Dick som idag fyller 42 år!
– Tack.
Det är alldeles för mycket att stå i för att Dick ska kunna sätta sig ner, ta det lugnt och bara äta en tårta.
– Nja, hellre då en flaska rödvin än tårta, säger Dick.
Visst ja, han har ju bantat närmare tio kilo och vill inte gå upp i vikt igen.
Som present kan vi alla försöka störa honom så lite som möjligt idag, så han kan komma hem tidigt till alla sina ”flickor” därhemma!

Ett motorhaveri på upploppet

– Vi vill alltid vinna. Det känns ungefär som om man får motorhaveri på upploppet, säger Dick så här dagen efter premiären.
Men det finns mycket positivt att lyfta fram: Robin ledde i 39 minuter av 40, han satte snabbaste varv, WestCoast Racing blev bästa BMW-team och fem SM-poäng till Duncan!

– Vi bevisade att vi kan det här. Vi har jobbat på och vi är snabba. Om någon kör på oss kan vi inte råda över, säger Dick.
Robin har hela tiden varit bland de främsta på test. Ända fram till i lördags då det kändes lite skakigt.
– Vi hade ett taskigt test. men vi bet ihop och jobbade på. Hade Robin fått komma i mål hade det blivit en av våra bästa helger!

Det var mycket bonka-bonka i fältet. På alla ställen.
– Både vi och förarna får lära oss jargongen. Det kommer att bli tight – och tufft!
– Många ringde mig efter sportspegeln, som jag själv inte såg, och hade synpunkter. Så ikväll gäller det att titta på teven klockan 22.30, säger Dick.

Duncan åkte hem något förvånad.
– Att det blir knuffar är okej. Men att de använder mig som broms, och att jag ser andra förare köra på sin teamkamrat framför mig – då undrar jag om de är riktigt kloka!
Att Duncan fick en fjärdeplats med sig hem var värdefullt. Hade inte om varit hade Robin också haft många sköna poäng.
– På det hela är vi ändå nöjda. Vi hade många kunder på plats och en fräsch hospitality. Nu ska vi summera och tagga upp ännu mer till Karlskoga. Då blir det revansch, säger Dick.