Robin snabbast av alla!

Dagens officiella STCC-test på Gelleråsen blev en triumf för Robin och WestCoast Racing. Visserligen var Tomas Engström snabbast inledningsvis, men sedan fick han se sig slagen av Robin.

– Vi fortsätter efter den plan vi har gjort upp, och det blev en bra dag på jobbet, säger Dick.

Förhållandena var de bästa, om än med lite kalla vindar.

– Jag kunde fokusera mycket på min körning, och det är viktigt, säger Robin.

Dick är förstås glad över dagens bästa tid.

– Robin har kommit igång snabbt och för varje varv han kör blir det bättre och bättre. Vi har all anledning att vara nöjda.

Duncan kommer till Gelleråsen först i morgon, så hans bil kördes idag av engelsmannen Justin Law. Mest för att få testdata på bilen från banan.

Dagens testresultat:

1) Robin Rudholm, BMW, 1.07,331
2) Tomas Engström, Honda, 1.07,435
3) Fredrik Ekblom, Audi, 1.07,463
4) Thed Björk, Audi, 1.08,117
5) David Björk, BMW, 1.08,141
6) Mattias Andersson, Alfa Romeo, 1.08,343
7) Robert Dahlgren, Volvo, 1.08,411
8) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.08,616
9) Alexander Storckenfeldt, Volvo, 1.08,885
10) Nicklas Karlsson, Opel, 1.09,764
11) Justin Law, 1.10,756
12) Tobias Tegelby, BMW, 1.11,335

Närmare 70 varv och goda tider

Cirka 65-70 varv per bil blev det på Anderstorp idag. Den enda som var snabbare än WestCoasts båda förare var Tomas Engström i sin Honda. Då hade våra killar kört på begagnade däck.

– Vi är väldigt nöjda. Det blev en jävligt bra dag, om än iskall, säger Dick.

Allt fungerade perfekt och teamet har hunnit provat lite olika ting.

– Duncan är oerhört professionell och ger bra feedback till Daniel, fortsätter Dick.

Intressant är att Duncan och Robin är så tätt tidsmässigt, endast två tiondelar skiljde dem åt.

– Robin kommer väldigt snabbt in i det här, och han och Duncan har stor nytta av varandra. Duncan har gått för fullt, och då är det extra kul att Robin är så väl med.

– Vi har helt enkelt haft väldigt roligt idag!

Förutom WestCoast Racing var Honda, Peugeot, Audi, Volvo, Opel, Alfa och Picko Trobergs gäng på Anderstorp. Allra snabbast, med nya däck, var Tomas Engström. Tvåa Duncan och trea Robin – med begagnade däck.

Nästa officiella test är på söndag på Karlskoga Motorstadion, och WCR räknar med att vara på plats.

Resultat:

1) Tomas Engström, Honda, 1.39.168
2) Duncan Huisman, BMW 320 i, 1.39.730
3) Robin Rudholm, BMW 320 i, 1.39.908
4) Robert Dahlgren, Volvo S60, 1.39.928
5) Thed Björk, Audi A4, 1.40.067
6) Fredrik Ekblom, Audi A4, 1.40.265
7) Johan Stureson, Peugeot 407, 1.40.307
8) Mattias Andersson, Alfa Romeo 156, 1.40.614
9) Niklas Karlsson, Opel Astra GTC, 1.41.243
10) David Björk, BMW 320 i, 1.41.300
11) Alexander Storckenfeldt, Volvo S60, 1.41.744
12) Carl Rosenblad, BMW 320si, 1.42.477
13) Stefan Söderberg, Peugeot 407, 1.44.295

Bilarna luftade för första gången

Shake down!
Nu har bilarna luftats för första gången, på Ring Falkenbergs allmänna kvällstest igår kväll.

– Vi fick värdefull körtid och är jättenöjda, säger Daniel Rahm.

Duncan kunde inte vara med, så Robin körde båda bilarna.

– Jag gillar verkligen känslan som bilen förmedlar. Den passar min körstil, säger Robin.

Totalt sett körde han 40 varv, mest då med den gulsvarta DeWalt-bilen.

– Vi jobbade i det lugna, ingen som kollade och ingen utomstående som tog tid, fortsätter Robin.

WestCoast Racing var enda STCC-team på plats. Vädret var jättefint, om än lite kallt.

– De hade sagt att det skulle kunna bli regn, så vi väntade in i det sista med att bestämma oss. Men vi kunde åka samtliga varv på torrdäck, säger Daniel.

– Nu vet vi att allt fungerar, ingenting läcker. Vi ändrade heller ingenting utan koncentrerade oss på att få varv, avslutar Daniel.

MODUL-SYSTEM på Bilsalongen

I morgon, lördagen den 1 april, öppnar Bilsalongen på Stockholmsmässan för allmänheten. Under torsdagen var det pressdag och under fredagen öppet för särskilt inbjudna gäster. WestCoast Racing är inte med, däremot samarbetspartnern Modul-System.

BMW har tagit beslutet att inte delta på årets Bilsalong på Stockholmsmässan i Älvsjö. Däremot återfinns Modul-System, en viktig samarbetspartner till WestCoast Racing, i C-hallen.

– Vi hade planer på att ha tävlingsbilen i montern, säger Kenneth Persson på Modul-System.

– Men vi kom fram till att inte ha det, fortsätter han.

Istället står båda bilarna kvar i verkstan i Halmstad.

– Mässan pågår i nio dagar, och så är det resan fram och tillbaka. De dagarna behöver vi för att förbereda oss inför de viktiga testerna, säger Dick.

– När vi diskuterade saken med våra samarbetspartners kom vi fram till att förberedelserna är viktigare än mässan. Därför stannar vi kvar här hemma och jobbar, avslutar Dick.

Duncan har tävlat på Anderstorp

Efter WTCC är STCC en av de bästa serierna i Europa. Det säger Duncan som ser fram emot att få komma hit till Anderstorp – igen. Där har han varit två gånger tidigare, och förhoppningsvis kan han delta på testen den 19 april.

Han hoppas på rättvisa och utslagsgivande banor i Sverige.

– Jag har kört på Anderstorp två gånger. Men det är det enda jag varit i Sverige, säger Duncan.

Att han inte kan de andra banorna bekymrar inte det minsta.

– Jag har tävlat mycket på både små och stora banor så det oroar mig inte. Men jag hoppas banorna är rättvisa och utslagsgivande.

– Och att jag får några supporters!

Han bor i Rotterdam – ”ogift ännu så länge” – men är ofta på resande fot eftersom han tävlar flitigt för BMW Motorsport och med Porsche.

– Jag ger 100 procent och kan vara väldigt hård men schysst på banan. Ju mer press jag har på mig, desto bättre kör jag!

Känner du Robin Rudholm?

– Inte än. Och det är klart att på banan blir vi rivaler. Men när racet är över hoppas jag vi ska trivas och ha riktigt kul tillsammans.

När han vann WTCC-racet i höstas i Macau hade han en svensk ingenjör på bilen – Daniel Rahm från WestCoast Racing!

Och Robin ser bara fördelar med Duncan som teamkompis:

– Jag får någon erfaren att jämföra data med och behöver inte känna pressen att prestera redan från början. Nu finns det utrymme att se och lära, säger Robin.