Gå tillbaka

Fredrik är redo för slutfasen

STCC är i helgen tillbaka efter ett sedvanligt sommaruppehåll och nu väntar ett spännande avgörande på årets mästerskap. Precis som väntat är det tätt i toppen och flera förare har chansen att vinna. En av dem är Fredrik Ekblom som efter sju bra race leder mästerskapet med sex poäng. Bara en gång i år har Fredrik missat poäng, i premiären på Sturup när ett framhjul lossnade, och han har noterat fyra pallplatser varav en seger på de sju första loppen.

Du leder mästerskapet med sex poäng. Hur ser du på säsongen så här långt?
Jag tycker det har varit väldigt kul att köra i år. BMW:n är rolig att köra, teamet är roliga att arbeta med och det har varit kul att åka på race i år. Vi har gjort ett väldigt bra jobb hittills på tester, kval och i race och det är därför jag leder mästerskapet.

Trodde du inför säsongen att det skulle se ut så här? Det var mycket som var nytt för både dig och teamet.
Ja, det gjorde jag. Annars hade jag aldrig skrivit på kontraktet med Dick och WestCoast Racing om jag inte hade trott på det. Jag visste att Dick hade höga förväntningar på mig, det var därför han anställde mig. Jag hade också höga förväntningar på teamet, och därför signade jag på erbjudandet jag fick. Men visst var det mycket som var nytt och hade vi legat lite sämre till i mästerskapet nu hade jag ändå inte varit besviken över det. Men jag trodde från början på att vi hade en bra chans.

Hur förbereder du dig inför de fyra sista loppen, ser uppladdningen annorlunda ut när det närmar sig slutskedet av säsongen?
Nej, det gör ingen skillnad. I år har jag ju dessutom kört väldigt mycket racerbil under uppehållet med inhoppet i WTCC på Anderstorp och mycket tester med WTCC-teamet. Jag har haft två veckors semester efter WTCC på Anderstorp och det räcker för att jag ska se fram emot att köra igen. Jag vägde mig imorse för att se om uppehållet har påverkat men jag är lätt och laddad fortfarande kan jag säga!

Ifjol var du lite hjälpryttare åt din stallkamrat. Nu är du i en situation där du kan få hjälp. Hur ser du på det?
Jag har alltid kört mitt eget race och det kommer jag att fortsätta med. Det där är ingenting jag bestämmer, och jag har aldrig i min karriär frågat efter det eller bett om det. Jag kan bara fortsätta köra som jag har gjort hittills och se till att jag gör mitt jobb, det är det enda man kan koncentrera sig på som förare.

Vem eller vilka tror du är de farligaste konkurrenterna i de sista loppen?
Jag vill inte säga någon speciell, men jag tror att alla i topp 4 kommer att vara farliga. Jag är en av dem.

Du har varit i den här situationen många gånger, och är ofta med i striden om mästerskapet. Är erfarenheten till hjälp?
Ja, absolut. Erfarenheten gör att man vet att man inte kan göra något annorlunda i uppladdningen. Det är svårt att säga exakt hur erfarenheten hjälper, men självklart är den till hjälp. Jag har ju alltid varit lugn som förare och person men man blir lugnare med åren och erfarenhet och vet att det bara handlar om att göra sitt jobb.