Arkivet
Film: Stabil kvalinsats av Göransson och Öhlin på Ringen!

Se filmen om andra kvaldagen på Nordschleife:
Richard Göransson och hans team Schubert Motorsport startar från femtonde startruta i årets 24-timmarslopp på Nordschleife imorgon. Till skillnad från igår var det idag några grader varmare och inget regnet lös med sin frånvaro vilket gjorde att teamet kunde utnyttja bilen bättre och använda torrdäck. En femtondeplats innebär också att teamet får den eftertraktande blåa lampan att sätta i framrutan i racet. Alla bilar som kvalar top 20 får denna lampa och som är till fördel när omkörningar av långsammare bilar ska göras.
– Vi ska vara nöjda med det kvalet, säger Richard. Vi låg i topp 10 när vi mot slutet tappade några platser då vi avbröt kvalet lite tidigt. Men ett 24-timmarsrace är långt så från en femtonde startposition går det att göra mycket, vi ligger bra till för morgon.
Racet som startar 15:00 i morgon spås köras i liknande väder som idag, förhoppningsvis med uppehåll. Richard vet vad som gäller inför helgens 24 timmars.
– Vi hoppas på uppehåll under racet men här på Nürburgring vet man aldrig. Nyckeln ligger i att undvika misstag, göra bra depåstopp och vara jämna under hela dygnet. Om vi lyckas med det har vi en bra chans att komma top 5, avslutar han.
För teamets andra Z4 blev det en tjugondeplats i kvalet. Martin Öhlin inledde kvalet och satte 16:e bästa tid trots att teamet valde att chansa på intermediates i den första kvalstinten.
– Jag tycker det gick väldigt bra, vi är inte långt efter tidsmässigt och jag är riktigt nöjd med min tid. Vi är i topp 20 och det var målet så hittills är det enligt plan. Jag är nöjd med min insats och Edward kunde i slutet se till att vi säkrade en topp 20-plats.
Inför racedebuten tror Martin att det kan bli klättring om man lyckas undvika misstag.
– Racet är lite okänd mark för mig. Målet är att vi ska hålla oss kvar bland de 20 första och kan vi undvika misstag och utnyttja andras kan vi klättra uppåt, avslutar Martin.
Kval Nürburgring 24h
1. Audi R8 LMS, Ekström/Jarvis/Scheider/Werner, 8.24.753
2. Audi R8 LMS, Basseng/Rockenfeller/Stippler/Stuck, +0.815
3. Audi R8 LMS, Abt/Collard/Luhr/Mies, +3.214
4. Audi R8 LMS, Biela/Fässler/Kaffer/Hennerici, +4.497
5. Porsche GT3R, Arnold/Menzel/Westbrook/Margaritis, +4.768
6. Porsche GT3R, Mamerow/Henzler/Hardt, +5.026
7. Porsche GT3R, Lieb/Bernhard/Dumas/Tiemann, +5.570
8. BMW M3GT2, Müller/Farfus/Alzen/Lamy, +8.108
9. Porsche Gt3R Hybrid, Bergmeister/Lietz/Holzer/Ragginger, +9.674
10. Porsche GT3 CupS, Alzen/Schwager/Jäger/Bert, +10.153
15. BMW Z4GT3, Hürtgen/Sörlie/Viebahn/Göransson, +18.247
20. BMW Z4GT3, Hartung/Söderlund/Sandström/Öhlin, +22.264