Arkivet
Styrkebesked trots poänglöst på Nürburgring

Det blev två elfteplatser för WestCoast Racing i ADAC GT Masters på Nürburgring i helgen. Ett bra resultat med tanke på att Nürburgrings GP-bana inte passar teamets BMW Z4 GT3 särskilt bra och att teamet återigen hade en ny förare vid sidan om Fredrik Lestrup. Daniel Roos hoppade denna helg in som teamkamrat till Fredrik Lestrup och fick ett elddop i säsongens näst sista race.
Fredrik Lestrup kvalade in till lördagens race och det blev en tolfteplats på gridden. I racet avancerade man sen till en elfteplats efter ett relativt händelselöst race för duon som koncentrerade sig på att ta bilen i mål och hitta bra inställningar till söndagens avslutande race. I det racet startade man nämligen betydligt längre bak efter att Daniel Roos i sitt kval fick avbryta sitt första kvalförsök på grund av trafik och sen drabbades av en kort regnskur när hans skulle köra sitt andra kvalförsök. Det blev en 29:e plats på gridden. Men i söndagens race hade teamet hittat helt rätt med inställningarna i bilen och WestCoast Racing stod för årets kanske största uppkörning.
Daniel Roos tog starten och avancerade snabbt upp genom fältet. Efter en halvtimme hade han tagit 10 platser och kunde lämna över bilen till Fredrik Lestrup på en 18:e plats. Lestrup fortsatte uppkörningen genom fältet och ut på det näst sista varvet tog han elfteplatsen och jagade därefter ikapp de två Porschar framför som hade de två sista poängplatserna. Varven räckte i slutändan inte riktigt till och Lestrup tog bilen i mål på en elfteplats, bara två tiondelar bakom den sista poängplacerade bilen. Men 18 platsers uppkörning var ett rejält styrkebesked på en bana som inte är känd för att passa BMW:n.
– Det var ett helt galet söndagsrace och vi fick inte en enda plats gratis, sa Daniel Roos efteråt. Jag tog 10 platser i min stint och Fredrik kunde ta ytterligare platser i sin stint och alla placeringar tvingades vi kämpa om. Vi fick inte en plats gratis. Trots att vi inte tog några poäng är jag ändå nöjd med helgen. Jag kastades rätt in i hetluften och det var mycket att ta in med nytt mästerskap, ny serie och nytt team. Det var tuff men det var bara att gilla läget. Det var tråkigt att det började regna under mitt kval men vi visade ändå att vi hade farten i det andra racet och kunde reparera den dåliga placeringen. Synd bara att vi inte kunde göra en sådan monsteruppkörning när vi startade tolva men det blev ett bra avslut på helgen med ett mycket starkt race och en hel bil i mål i båda racen.
För Fredrik Lestrup var det här säsongens näst sista race i ADAC GT Masters och han var nöjd med sin helg med en tolfteplats i kvalet och två elfteplatser i mål även om han gärna hade önskat sig en utdelning för teamets snabba fart.
– Söndagsracet var ett av de bästa race jag har kört där jag fick ta i ordentligt och göra många omkörningar, sa Lestrup. Det är lite synd att vi inte kunde få utdelning när vi fick till bilen riktigt bra och var snabbare än vi hade väntat oss på den här banan. Med en bättre startposition på söndagen hade vi absolut varit med och slagits om bra med poäng och det hade kunnat bli vår bästa helg hittills resultatmässigt. Nu tycker jag ändå att det här var vår bästa helg, vi gick i mål i båda racen med en hel bil och körde upp oss 18 platser i det sista racet. Det är väldigt bra i den här konkurrensen och det var skönt att kunna avsluta helgen positivt.