Arkivet
Morbidelli sken på Estoril

Gianni Morbidelli var i storslag på Estorilbanan i Portugal i helgen när den andra tävlingshelgen i TCR International avgjordes. Tack vare mycket tålamod och erfarenhet kunde han trots att Hondan inte var konkurrenskraftig nog på träningarna och i kvalet ta en seger och ytterligare en pallplats i söndagens två race.
Morbidelli vann söndagens första race och följde upp det med en tredjeplats i det andra racet på eftermiddagen, mycket tack vare tålamod och flera fina omkörningar. Morbidelli var nöjd efter helgen som tog upp honom till mästerskapsledning efter två helger.
– I det första race var jag tålmodig och sa till mig själv att jag kunde sätta press på Mat’o Homola tidigt men att en andraplats vore ett bra resultat, sa Morbidelli. Som jag hade hoppats på överkörde han sina däck och jag kunde fortsätta sätta press på honom och till slut ta mig förbi. En fantastisk seger för WestCoast Racing och mig själv. Det andra racet var ganska likt där jag kunde välja mina tillfällen att köra om och till slut ta sista pallplatsen från Jean-Karl Vernay.
Greger Petersson var också självklart nöjd att se Morbidellis framfart under söndagen.
– Idag var det Gianni som var en avgörande faktorn, konstaterade Greger efter loppet. Han använde all sin erfarenhet och fart och fick ut det bästa av både teamet och bilen vilket gav resultat. Vi ligger just nu lite efter konkurrenterna vad gäller acceleration och toppfart i bilen och det måste vi arbeta på för vi kan inte räkna med att vara så här exceptionella på racedagen varje helg.
Unge finländaren Aku Pellinen fortsätter också göra bra ifrån sig i sin debutsäsong i TCR International och kunde ta viktiga poäng med en sjunde respektive sjätteplats i de två racen. Han har inlett sin TCR-säsong på en hög nivå men trots bra resultat i helgen hade han hoppats på mer framgång än så. Pellinen är nu nia totalt i mästerskapet.
– Min bil var inte helt bra i det första racet. Den var svår att köra och jag gjorde allt jag kunde för att hålla sjundeplatsen och Pepe Oriola bakom mig. Efteråt upptäckte vi att jag bara hade fungerande bakbromsar vilket förklarade varför bilen var så svårkörd. I det andra racet gjorde jag en bra start trots att jag var nära att bli intryckt i muren. Jag jagade fter Oriola och Gianni efter att de passerade mig, och nu måste jag räkna ut hur den där lilla italienaren kan köra så fort!
För teamets tredje förare, amerikanen Kevin Gleason, var det däremot ännu en helg att glömma helt och hållet. Han hade problem med misständning som tvingade honom att bryta det första racet, och i det andra blev det bara en tolfteplats efter att teamet tvingats ta en bestraffning för att reparera bilen i parc fermé.
– Bilen misstände några gånger redan på utvarvet och jag hoppades att det inte skulle vara något allvarligt, men sen fick jag problem med launch control i starten och bilen misstände rejält. Det fanns inget jag kunde göra och mitt race var äver redan innan det startade. Att jag sen tvingades starta sist i det andra racet istället för i andra startled gjorde det hela omöjligt. Bilen fungerade ok och jag tog några placeringar men kände aldrig att jag var riktigt med i racet. Jag låg bakom Mikhail Grachev och han kan vara väldigt oberäknelig. Varje gång jag försökte passera stängde han mig rejält. Det här var ingen vidare helg, sammanfattade Kevin Gleason sin helg.
TCR International fortsätter nu till legendariska Spa-Franchorchamps för nästa deltävling där TCR International är supportklass under FIA World Endurance Championship 6-7 maj.