Arkivet
Grachev segrar i debuten men också nya bilproblem för WestCoast Racing

Endagstävlingen på Imola bjöd på rena berg- och dalbanan för WestCoast Racing när race 7 och 8 kördes i TCR International. Teamdebutanten Mikhail Grachev tog en seger i sin debut för teamet i vad som annars var en helg som bjöd på nya problem med de nya bilarna.
Tävlingsdagen började bra med alla tre förare bra med under de fria träningarna och i kvalet blev det pole position för Gianni Morbidelli, en femteplats för Grachev och en sjundeplats för Alain Menu.
Tyvärr fortsatte dagen mindre bra med Morbidelli som tvingades bryta racet i ledning med ytterligare problem med servostyrningen, något som har blivit teamets Achilleshäl den här säsongen. Tyvärr fick Morbidellis problem med styrning ännu större konsekvenser för teamet. Morbidelli som tvingades sakta ner kraftigt för att inte krascha när styrningen låste sig blev påkörd bakifrån av teamkamraten Alain Menu som inte hade en chans att undvika Morbidelli. Båda tvingades bryta, men Grachev kunde fortsätta sitt race och ta en femteplats och sina första poäng för säsongen.
Med två skadade bilar tvingades teamet till ett intensivt reparationsarbete inför race 2 och mot alla odds blev både Morbidellis och Menus bilar klara för start även om den senare tvingades starta från depån.
Med Morbidelli sist i fältet och Menu i depån hade Grachev teamets bästa startposition med en andraplats på gridden. Graschev höll sin andraplats inledningsvis medan Morbidelli snabbt klättrade i fältet och var redan efter det första varvet tia. Tyvärr tvingades han än en gång bryta, denna gång med ett trasigt hjulnav som resultat av skadorna i race 1.
I täten kunde Grachev börja utmana ledande Gene och hittade till slut en lucka förbi och ryssen tog över en ledning han höll in i mål för sin första seger i TCR International.
– Jag är väldigt, väldigt, väldigt glad över den här segern, sa han efteråt. Jag har tyvärr inte ord för att beskriva hur glad jag är för det här är inte något jag är van vid. Jag måste nog lära mig lite mer engelska ord! Det blev väldigt klart sent att jag kunde köra Hondan och jag måste tacka WestCoast Racing för det hårda arbete de lagt ner och för hur de välkomnat mig i teamet. Vi hade problem med bilen efter att vi testade så de tvingades lägga ner mycket jobb på att fixa det. Jag vill tacka dem, hela teamet, för det här resultatet. Det var lite konstigt att jaga den bil som fram till den här helgen var den bil jag körde men det gjorde också det lite lättare eftersom jag kan den väl och visste var jag bäst kunde satsa på att köra om.
Teamchef James Nixon var nöjd med inte bara Grachevs insats utan också det sättet hela teamet arbetade i vad som var en tuff dag på jobbet för alla.
– Det här var verkligen en tuff dag för oss. Killarna hade verkligen mycket att göra med träningar, kval och två race på en och samma dag men de gjorde ett fantastiskt jobb, särskilt med tanke på att vi hade två skadade bilar efter det första racet. Gianni var i toppform och väldigt snabb och visade på samma vilja som han visade i Estoril. Tyvärr svek bilen honom den här gången på en dag när han hade chans att vinna. Mikhails seger var en väldigt trevlig överraskning och det var trevligt att kunna lämna Imola med det som belöning för allt hårt arbete vi la ner den här helgen.
Gianni Morbidelli visade som sagt på riktigt bra hela helgen men hans poänglösa helg var resultatet av ännu ett problem med styrningen i race 1 som den här gången också drabbade teamkamraten.
– Alain kunde inte göra något för att undvika mig och det var väldigt oturligt att det avslutade båda våras race. Min styrningen slutade plötsligt bara fungera och jag var framför honom så det fanns ingenting varken han eller jag kunde göra.