Gå tillbaka

WestCoast Racing redo för STCC-comebacken

Efter några års frånvaro återvänder WestCoast Racing till STCC som inleder säsongen i helgen på Ring Knutstorp i Skåne.

Det är ett laddat WestCoast Racing som är åter i svenska kungaklassen, extra stärkta av dubbelsegern i TCR UK i april. När WestCoast Racing återvänder är det med tre stycken VW Golf GTI TCR och en av dem rattas av trefaldiga STCC-mästaren Fredrik Ekblom som vunnit två av sina tre STCC-guld med WestCoast Racing.
– Det är fantastiskt kul att jobba med WestCoast Racing igen och det har känts väldigt bra tillsammans under testerna, säger Fredrik. Vi möter utan tvekan ett tufft motstånd i STCC i år, det är inte bara flera etablerade förare som är med och slåss utan också många unga förare som smyger bakifrån och har väldigt bra material. Det gäller att vara på alerten direkt annars är man nog lätt långt efter redan i kvalet. För min egen del är målet ganska enkelt, det skulle vara väldigt trevligt att lämna Knutstorp i mästerskapsledning.

Två av de unga lovande förarna i årets STCC-fält återfinns hos WestCoast Racing. Jessica Bäckman är en av den som liksom sin bror i år tar steget från rallycross ifjol till STCC och WestCoast Racing i år. Ett steg som inleddes med debuten i TCR UK och nu väntar debut i STCC.
– Just nu känns det ganska bra, säger Jessica. Det ska bli kul att köra mitt första race i STCC och jämfört med premiären i TCR UK känner jag mig mycket mer redo och förberedd den här gången. Det viktigaste den här helgen för mig blir att känna att man hänger med och kan vara med och fightas. Jag känner mig trygg inför själva racen så kan jag bara vara med bra i kvalet tror jag på en bra helg. Samarbetet med Ekblom har fungerat väldigt bra, det blir en hel del frågor till honom och han har mycket rutin. Det känns också skönt att jag hunnit med att testa på Knutstorp innan helgen, jag har aldrig kört där tidigare och banan är väldigt annorlunda mot de andra banorna jag kört TCR-bilen på.

Hennes bror Andreas Bäckman tar liksom Jessica steget från rallycross till racing och redan i debuten på Silverstone blev det en pallplats. Nu väntar STCC och knixiga Knutstorp för första gången.
– Under testerna har målet varit att få så många varv som möjligt i bilen och så här långt känns det bra, konstaterar Andreas. Det kommer helt klart att bli tufft i helgen och det är många snabba förare som är med och slåss. Just nu tycker jag det är lite svårt att säga exakt var vi står men målet med helgen är att kunna lämna Knutstorp med en känsla av att ha fått ut max vad jag kan få ut av mig och bilen. Samarbetet med Ekblom är väldigt bra, han kommer med mycket tips och trix till oss som jag har haft nytta av. Jag ser fram emot helgen, det kommer att bli intressant och vi kommer att få ett första kvitto på var vi står.

Teamchef Dick Jönsson Wigroth avslutar med att sammanfatta sina och teamets känslor inför helgen.
– Nu är det skarpt läge, säger Dick. Vi känner oss positiva efter den bra starten vi hade i England och efter testerna här hemma. Det känns väldigt kul att vi kan återvända till STCC med tre bilar och en blandning av Ekbloms rutin och erfarenhet och samtidigt två nya unga STCC-debutanter i Andreas och Jessica.

Andreas och Jessica – en av åtta deltagare i nya Junior-SM

Två unga förare hos WestCoast Racing betyder också att WestCoast Racing i år är med och slåss om nyinstiftade Junior-SM. STCC har till 2018 infört en JSM-klass i STCC som utöver mästerskapstabellen i STCC också kommer ha en egen mästerskapstabell. Mästerskapet kommer gå under namnet JTCC och alla förare mellan 17-23 år deltar i Junior-SM. Andreas och Jessica Bäckman är två av totalt åtta deltagare i årets STCC som gör upp om ett JSM-guld.

 

Uppdaterat tävlingsformat i STCC 2018

I STCC 2018 kommer det att köras två kval varje helg – Q1 och Q2. De 12 snabbaste i Q1 går vidare till Q2. De fem snabbaste i Q1 respektive Q2 får poäng i en fallande skala från 5 ner till 1 poäng för femte snabbaste föraren.

Startordningen i race 1 är baserat på resultatet i Q1. I race 2 är det omvänd startordning för de tio snabbaste i Q2, övriga startar enligt ordningen i Q1. Det innebär till exempel att en tiondeplats i Q2 ger pole position för race 2, medan snabbaste föraren i Q2 får fem poäng men startar 10:a i race 2.

Något som också ändrats är antalet race, ifjol var det tre race per helg men nu är STCC tillbaka till två race per helg istället. Det betyder att däcksreglementet också ändras och teamen har bara tillgång till 10 nya och 10 begagnade däck per bil och tävlingshelg. Undantaget är premiärhelgen på Ring Knutstorp där teamen har 16 nya däck per bil.

Tidsschema STCC Ring Knutstorp 4-5 maj:

Fredag 4 maj:

10:00 STCC test 1
13:50 STCC test 2
16:30 STCC Kval 1
16:55 STCC Kval 2

Lördag 5 maj:

9:00 STCC warm-up
12:05 Gridwalk
13:10 STCC race 1
15:30 STCC race 2

TV-tider:

Sportkanalen – live från 13:30 lördag 5 maj.

STCC-säsongen 2018:

4-5 maj: Ring Knutstorp
16-17 juni: Anderstorp
7-8 juli: Falkenberg
18-19 augusti: Gelleråsen
8-9 september: Rudskogen
21-22 september: Mantorp Park