Arkivet
Vi summerar säsongen 2019 och önskar alla en God Jul och Gott Nytt År!

Slutet på 2019 närmar sig och för WestCoast Racing är det dags att sammanställa en säsong fylld med utmaningar men även en del ljusglimtar inför framtiden.
Redan i januari presenterades satsningen att för första gången sedan 2010, driva en bil i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu tillsammans med Porsche Center Örebro och Hugo Nerman som förare. Tillsammans med norrmannen Roar Lindland har de båda försvarat WestCoast Racings färger i det mycket tuffa mästerskapet i Skandinavien.
Under säsongen har teamet noterat flera pallplatser där Roars seger under midnattssolen på Drive Center Arena i Fjällfors blev årets bästa resultat.
Hugo Nerman, som dominerade Formula Nordic 2017 med Ward WestCoast Junior Racing Team, gjorde sin debutsäsong i Porsche Carrera Cup 2019 och har visat en inspirerande utveckling under säsongen:
“Hugo tog klivet till Porsche 2019 och har gjort det bra. De förare han fightas med på banorna har kört flera år i serien, så det krävs mycket för att vara med och slåss om pallplaceringarna. Fortsätter Hugo att utvecklas på samma sätt så kan han bli nästa toppnamn i Porsche Carrera Cup”, säger Teamchefen Dick Jönsson Wigroth om Hugos insats.
Roar Lindland är erfaren i Porsche sammanhang och har levererat stabila resultat med fem pallplatser varav en seger:
“Roar är en av seriens veteraner och har levererat WestCoast Racings bästa resultat 2019. Han har även givit oss en bra måttstock var vi står i konkurrensen i serien”, summerar Dick teamets säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Senast WestCoast Racing gjorde en fullskalig satsning i en internationell serie var i TCR International 2015-2017. Precis som då, satt nu den erfarne och meriterade italienaren Gianni Morbidelli i en av WestCoast Racings Volkswagen Golf GTI TCR med nya sponsorer i Guide och Teng Tools. I den andra bilen gjorde finländaren Olli Kangas sin debutsäsong – både i teamet på på den här nivån inom racing.
Redan under de inledande tävlingarna var det tyvärr uppenbart att teamet saknade de viktiga verktygen för att få till farten i kvalen och kunna slåss om topplaceringar i serien. Trots detta så stod Gianni Morbidelli för flera beundransvärda insatser i Golfen från seriens mittfält. Prestationer som står ut, är dels kvalet på Oschersleben och tre 5:e platser under året. Resultat som ur ett historiskt WestCoast Racing perspektiv inte är i nivå med förväntningarna, men ändå får stå som exempel för årets svårigheter att konkurrera.
Dick Jönsson Wigroth hyllar sin TCR förare efter den tuffa säsongen:
“Gianni gjorde några av sina bästa race för WestCoast Racing i år. Han har visat vilket proffs han är och kämpat under hela säsongen och tillsammans med personalen i teamet aldrig givit upp. Under den sista halvan av säsongen var vi snabbaste Golf i serien, ofta då han fick ut mer fart ur bilen än vad vi trodde var möjligt. Detta illustreras tydligt i säsongsfinalen på Monza där han var med bra, både i kval och race, trots att den snabba banan inte alls passade oss.“
Olli Kangas hade sin höjdpunkt på Spa-Francorchamps men i helhet fick han inte den säsong som Dick och teamet hade önskat, kantad av flera tekniska problem:
“Han hade inte turen med sig med strul vid fel tillfällen i kval osv. Utan dessa kunde vi tillsammans fått fler framskjutna placeringar under hans debutår i TCR Europe.”
Med detta vill Dick Jönsson Wigroth passa på att tacka hela teamet som jobbat intensivt under hela säsongen i dubbla serier. WestCoast Racing vill även tacka sina supporters och sponsorer för säsongen 2019.
Vilka utmaningar som teamet kommer att ta sig an under säsongen 2020 får vi återkomma till – men WestCoast Racing ska tävla för att vinna!
Till dess, God Jul och Gott Nytt År från WestCoast Racing!